– Есе 480-Ш

480-Ш

“Чому Україні потрібна нова Конституція?

«Лише таке суспільство, в якому народ

користується верховною владою,

є  справжнім місцем свободи»

Римський політик, філософ

Цицерон  (І ст. до н. е.)

 

Мені лише 15. Я мрію здобути цікаву професію, мати добру роботу, бути матеріально забезпеченим і жити у вільній демократичній державі. Як цього досягти? Щоб дати собі відповідь на це питання, напевно треба виокремити із перелічених мною мрій цю, яка є запорукою досягнення інших. Переконаний, що лише у вільній демократичній державі кожна людина може використати свій потенціал, сповна реалізувати себе.

Я –  громадянин держави Україна  – зовсім молодої, але з багатовіковою історією, на жаль, трагічною. На моїх очах відбуваються процеси її становлення і водночас наявні ознаки руйнації. І це не може не бентежити мене. Тому вважаю за необхідне висловити свою думку з приводу ключових питань державотворення. Бо це не тільки моє право, але й обов’язок.

Таким ключовим питанням на сьогоднішній день є оновлення Конституції України. Чи потрібно її змінювати? Які саме вносити зміни? Думки різні, часто протилежні.

На мою думку – так. Бо діюча Конституція, на жаль, носить декларативний характер. В ній задекларовані всі права людини і громадянина, але вони порушуються. Найстрашніше те, що не діють механізми відновлення порушених прав і свобод. Доказом цього є численні звернення громадян України до Європейського суду з прав людини. Найбільшим кривдником громадян є, як не прикро, сама держава в особі чиновників, які не виконують своїх обов’язків і не несуть за це ніякої відповідальності! Це нонсенс для європейської держави! Тому потрібно терміново зміцнювати фундамент української держави – Конституцію як Основний Закон, за яким повинні жити всі – і чиновники, і прості громадяни. З чого почати?   Переконаний – із судової гілки влади. На чому ґрунтується моє переконання? У минулому році брав участь у шкільному проекті «Громадянин». Проводив соціологічне опитування серед дорослого населення щодо довіри судам. Відповіді однозначні – не довіряю. Напевно тому, що судова гілка влади не стала незалежною, а судді відчувають повну безкарність за свої діяння. За таких обставин важко уявити собі ефективну боротьбу із корупцією, яка стала серйозною внутрішньою загрозою держави, або відновлення порушених прав і свобод людини. Саме реформування судової гілки влади є першочерговим завданням.  Лише незалежні, справедливі суди можуть виступити гарантом незворотності демократичних змін у суспільстві.

Під час затвердження Конституції США найбільшу стурбованість у представників штатів викликала відсутність у ній положень, які б захищали і штати, і їхніх громадян від можливої сваволі центрального уряду. Як забезпечити регіональні права в Україні і зберегти унітарну форму державного устрою  повинно також стати предметом обговорення  громадськості. «Повага до меншин – умова збереження миру» –  цей вислів  Папи Римського Іоана  Павла  ІІ є дуже актуальним на сьогоднішній день. Водночас, федералізація держави є великою загрозою її існуванню. Бо дуже драматичні уроки історії. Цього не можна повторити.

В статті 3 Конституції України виписано, що «єдиним джерелом влади в Україні є народ. … Ніхто не може узурпувати державну владу». Це звучить  як застереження для тих, хто має спокусу це зробити. Народ  України  довів всьому світу, що він не тільки географічно належить до європейської сім’ї народів, але й по своєму духу, внутрішньому  переконанню й прагненню. Ці переконання і прагнення потрібно виписати в Основному Законі.

Визначальною ознакою правової держави є підкорення всіх закону, його верховенство, можливість людини захистити свої права на основі закону.

Чи стане наша держава правовою, суверенною, незалежною залежить від усіх нас і кожного зокрема. Пам’ятаймо про це.

Конституціє, стань на сторожі Держави,

в ім’я кожного з нас, в ім’я Миру і Слави!”