Есе 400-У

400-У

”                                     Настав час змін

 

Наразі Україна переживає важкі часи. Анексія Криму, військові дії на Сході, політична та економічна криза вихором увірвалися в наш спільний дім. Саме сьогодні нам потрібна нова, дієздатна Конституція. «Записки Федераліста» (The Federalist Papers), які передували ратифікації Конституції США, написані ще у 1787-1788 роках Джеймсом Медісоном, Александром Гамільтоном та Джоном Джеєм є яскравим підтвердженням необхідності змін в нашій державі: «…кризисный период, который мы переживаем, можно считать временем, когда нужно принять решение, и неверный выбор нашей роли вполне можно счесть бедой для всего человечества.». [1]

Як відомо, ця Конституція чинна і сьогодні. За весь період до неї було ратифіковано лише двадцять сім поправок (остання – 1992 року).

Конституція України 1996 року  здавалась прогресивним, демократичним, майже ідеальним Основним Законом, за яким житиме Україна. Минуло всього 19 років, а текст Конституції України піддається критиці як політиками, так і людьми, далекими від політики. Прийняті зміни і доповнення до Закону ще більше заплутують статті та пункти…

А що знає про нині діючу Конституцію більшість українців? Не всі школярі, навіть, пам’ятають дату прийняття Основного Закону України. Прикро. Соромно. Боляче. Тільки тепер стало зрозуміло, – все, що відбувається з нами – через нашу байдужість! І це найстрашніше. Ми закривали очі на хабарництво і корупцію, попрання прав і свобод, знищення культури і мови, відсутність духовного і патріотичного виховання. Події останніх двох років докорінно змінили національну свідомість кожного. І любов наша до Вітчизни  вже не в шкільних зошитах, а в прагненні зробити свою країну квітучою, щасливою, могутньою, єдиною і нероздільною.

То з чого ж розпочнемо?

Конституція України – для людей, тож має бути написана доступною, зрозумілою мовою. Вивчати цей Закон слід починати з першого класу. Ми маємо засвоїти кожну статтю і знати, як «Отче наш». Звертаючись до Конституції Пилипа Орлика, прийнятої більше трьохсот років тому, ми бачимо, що вона була більш духовна, патріотична.

Що ж до «мовного питання», то слід зазначити, що є і має бути державна мова одна – українська. Крім того, в Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист інших мов національних меншин, без переваги будь-якій.

Окремі розділи Закону, які регулюють діяльність законодавчої, виконавчої та судової влади, мають містити вичерпну інформацію не тільки про склад, повноваження, обрання/призначення обранців і посадовців, а й про їх відкликання/зняття. Парламент має бути двопалатним. До однієї із Палат мають входити представники, делеговані від всіх регіонів країни, до іншої – депутати від політичних партій. Всього платники податків можуть утримувати двісті обранців (по сто до кожної Палати), тобто вдвічі менше, ніж нині. Конституційно слід скасувати депутатську недоторканність. Кожен член Парламенту має бути підзвітним Українському народу і нести відповідальність за прийняті рішення.

Безпеку країни від зовнішніх ворогів та цілісність кордонів мають забезпечити Збройні Сили України, в лавах яких служитимуть професійні, високооплачувані військовослужбовці, які пройдуть вишкіл міжнародного рівня і будуть забезпечені сучасними видами озброєння. Україна не має мати позаблоковий статус, адже гуртом, як мовиться, і батька легше бити. Крім того, для інформаційної безпеки мають бути обмеження у трансляції іноземних медіа-каналів, які пропагують сепаратизм, насилля, міжнаціональну та міжконфесійну ворожнечу. Відповідати за внутрішній правопорядок в Україні має поліція – високооплачувані, фізично і морально підготовлені фахівці.

Наступні виклики – судова та податкова реформи. Чесність, прозорість, професіоналізм – основні принципи, за яким мають функціонувати ці органи.

Невідворотними є зміни у територіальному устрої держави та місцевого самоврядування. Саме децентралізація влади, тобто, делегування повноважень від центральних органів на місця, дасть можливість розвиватися територіальним громадам.  У кінцевому результаті збільшиться частка податків та зборів, які залишатимуться в місцевих бюджетах і громади самі вирішуватимуть на які цілі їх витрачати.

Корупцію, як ганебне явище в медичній та освітянській галузі слід подолати, провівши відповідні реформи. Завдяки введенню страхової медицини якість медичного обслуговування підніметься на вищий рівень, не буде хабарництва і зловживань. Що ж до системи освіти, то навчання у «вишах» має бути на платній основі. Система грантів для успішних студентів дасть можливість компенсувати витрати. Така схема стимулюватиме до наполегливого навчання, в результаті чого матимемо високоосвічених фахівців.

Видатний політичний історик ХХ століття Клінтон Россітор писав: “”… не може бути щастя без свободи, не може бути свободи без самоврядування, не може бути самоврядування без конституціоналізму, не може бути конституціоналізму без моралі – і не може бути всіх цих великих благ без стабільності і порядку “”.

Прийняття нової Конституції України забезпечить стабільність її розвитку і ефективність роботи органів влади.

 

 

 

Використана література

 

[1] Джерело: Федералист: Политические эссе А.Гамильтона, Дж. Мэдисона и Дж. Джея. – М.: Издательская группа «Прогресс» – «Литература», 1994, с. 29.